Стратегія розбудови системи здорового харчування, формування культури харчування та правильних харчових звичок( далі стратегія) в закладах освіти Василівської сільської ради на 2024-2027 роки
Стратегія
розбудови системи здорового харчування, формування культури харчування та правильних харчових звичок( далі стратегія) в закладах освіти Василівської сільської ради на 2024-2027 роки
Зміст
- Вступ.
- Законодавча база.
- Мета та задачі стратегії.
- Аналіз існуючої системи харчування в закладах освіти Василівської сільської ради.
- Основні напрямки стратегії.
- Основні заходи стратегії на 2024- 2027 рік та і їх фінансування.
- Очікуванні результати від реалізації заходів стратегії.
Вступ
Реформа системи харчування у закладах освіти – це важливий крок до здоров’я і щастя дитини та суспільства тощо. Наразі це комплекс заходів, метою яких є зміна системи харчування – від норм споживання, технологічних процесів, підходу до закупівлі продуктів, послуг харчування та обладнання харчоблоків до поведінкових аспектів і суспільного сприйняття та розуміння здорового харчування й корисних харчових звичок.
Розробку та імплементацію реформи системи харчування в закладах освіти України започатковано з ініціативи першої леді Олени ЗЕЛЕНСЬКОЇ. Реформу здійснюють профільні міністерства – освіти і науки, охорони здоров'я, економіки, окремі державні установи – Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Централізована закупівельна організація Державна установа «Професійні закупівлі», Державне підприємство «Прозорро», Центр громадського здоров’я МОЗ, Антимонопольний комітет України. Вона відбувається за підтримки міжнародних партнерів – Дитячого фонду ООН ЮНІСЕФ, українсько-швейцарських проєктів DECIDE - “Децентралізація для розвитку демократичної освіти” та «Діємо для здоров'я», експертного середовища та найкращих українських фахівців, як-от команда Євгена Клопотенка CultFood, Асоціація дієтологів України, Національна асоціація громадського харчування
Законодавча база
Закон України «Про дошкільну освіту», Закон України «Про повну загальну середню освіту»
НАССР
Наказ МОН України від 05.11.2021 № 2441
Про затвердження рекомендованого Примірного чотиритижневого сезонного меню рекомендованого для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих кол.
Лист МОН Від 04.08.2021 №1/9-394
Лист МОН від 04.08.2021 №1/9-394
Постанова КМУ Від 28.07.2021 №786
Постанова КМУ від 24.03.2021 №305
Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку
Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 25.09.2020 № 2205
Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти
Мета та задачі стратегії
Мета Формування здорового способу життя, завдяки впровадженню культури здорового харчування. Якість, безпечність та доступність харчування в закладах освіти Василівської сільської ради на основі дотримання норм НАССР
Задачі
1. Забезпечення дітей належною харчовою продукцією, яка б відповідала дієтологічним нормам і містила необхідні поживні речовини для здорового росту та розвитку.
2.Забезпечення підвищення якості готових справ, свіжості продуктів та дотримання санітарних норм у процесі приготування їжі в закладах освіти Василівської сільської ради.
3.Забезпечення доступності шкільного харчування для всіх дітей в закладах освіти Василівської сільської ради незалежно від їхнього матеріального стану чи місця навчання.
Аналіз існуючої системи харчування в закладах освіти Василівської сільської ради проведений шляхом перевірок харчоблоків, анкетування батьків та дітей по шкільному харчуванню, зустрічей на батьківських зборах де обговорювалося питання шкільного харчування, бесіди з медичними сестрами та кухарами та виявлено низку проблем:
- недостатня кількість обладнання, посуду, застарілість меблів;
- відсутність сучасного енергозберігаючого обладнання ( потужність електричних плит на харчоблоках в закладах освіти становить від 10 до 15 кВ);
- неможливість функціонування при відключенні електроенергії;
- брак приміщень для плідної організації технологічних процесів згідно норм НАССР, гостра потреба в капітальних ремонтних роботах;
- недостатнє фінансування для виконання норм харчування;
- відсутність у дітей здорових харчових звичок, відмова від вживання нових продуктів та страв.
- Недостатня якість питної води, відсутність систем фільтрації.
- Недостатній рівень кваліфікації кухарів та дієтичних медичних систер.
Однак існують позитивні зміни в системі шкільного харчування:
- Розроблено документацію, створено робочі групи по виявленню небезпечних дільниць та схеми ліквідації небезпеки за системою НАССР, проводиться постійний контроль шкільного харчування, розроблено чотиритижневе та сезонне меню, в якому присутні як традиційні продукти так й нові для нашого регіону, питання шкільного харчування обговорюється з батьками та дітьми.
ОСНОВНІ НАПРЯМКИ розбудови системи здорового харчування, формування культури харчування та правильних харчових звичок
1.Розвиток кадрового потенціалу.
Протягом 2024 року маємо провести навчання всіх кухарів, комірників та дієтичних медичних сестер з питання реформування системи шкільного харчування, розробки нових рецептур з корисними продуктами, креативного оформлення блюд, які викликатимуть у дітей бажання скоштувати їх. Також працівники харчоблока мають пройти навчання на тему гігієни персоналу, проходити обов’язкові профілактичні медичні огляди з відповідними підтвердженнями, не мати протипоказань до роботи з продуктами та навчання по роботі на сучасному обладнанні.
2.Відновлення та модернізація харчоблоків в закладах освіти
Основою сучасного харчоблоку є чотири типи технологічного обладнання
А саме:
- теплове — забезпечує процес приготування страв;
- електромеханічне — допомагає здійснити первинну обробку продуктів та підготувати необхідні інгредієнти;
- посудомийне — допомагає здійснити якісне очищення та дезінфекцію столового начиння;
- холодильне — відповідає за зберігання харчових продуктів у безпечному температурному режимі.
Теплове обладнання
Основні риси сучасного обладнання для теплової обробки продуктів:
- швидкість приготування їжі, що забезпечує ідеальну свіжість подачі страв;
- мультифункціональність;
- відсутність залежності від кваліфікації персоналу;
- значна економія продуктів і ресурсів.
Завдяки новітнім технологіям одна одиниця обладнання може повноцінно замінити цілий спектр традиційного (такого як котли, перекидні пательні, плити, жарочні шафи тощо).
Сучасне обладнання автоматично фіксує всю свою діяльність в електронних протоколах НАССР.
Завдяки вбудованому штучному інтелекту, який активно використовується в процесі приготування їжі, практично мінімізується вплив людського фактора та досягається стабільність у приготуванні страв високої якості.
Технічна здатність готувати одночасно декілька різних страв на одиниці обладнання дозволяє запровадити «Мультипрофільне харчування», що надає дітям асортимент вибору улюблених страв.
Електромеханічне обладнання
Сучасне електромеханічне обладнання — м’ясорубки, овочерізки, тістоміси, міксери тощо — значно спрощують працю кухара, роблять її більш продуктивною та безпечною. Наприклад, через функцію багатозадачності сучасна овочерізка не лише нарізає овочі усіма можливими формами, а й швидко перетирає їх у пюре за потреби. Нове обладнання забезпечує стабільність якості та естетичну привабливість готових страв.
Посудомийне обладнання
Сучасне посудомийне обладнання забезпечує високу продуктивність, безпечність та якість миття столового і кухонного посуду. Один посудомийний комплекс може очистити та знезаразити близько 1200 предметів за годину. Крім того, площа посудомийного цеху зменшується, адже кількість очищеного та продезінфікованого посуду регулюється пропускною здатністю машини.
Нові одиниці посудомийного обладнання є доволі економними. Наприклад, для миття двадцяти тарілок при температурі близько 85℃ використовується лише 3 літри води та не більше 10 мл засобів для миття. Це не порівняти з ручною працею за параметрами швидкості, якості та безпеки. Більше не потрібно замочувати столовий посуд в різноманітних мийних ваннах. Посудомийна машина все зробить якісно та безпечно в автоматичному режимі.
Холодильне обладнання
Сучасне холодильне обладнання забезпечує якісне зберігання продуктів та напівфабрикатів у правильному температурному середовищі. Використання новітніх технологій у сфері холодильного обладнання переміщує холод зі складів у виробничі цехи — саме туди, де він і повинен бути. Окрім температурних режимів, нове холодильне обладнання має здатність контролювати показники вологості, що дозволяє зберігати продукти протягом довших термінів, та вбудовану систему контролю НАССР показників.
Обов’язково необхідно враховувати у закупівлі технологічного обладнання та вносити вимогу про навчання персоналу представниками постачальника або фірм-виробників обладнання у тендерну документацію закупівлі обладнання. Адже лише вони зможуть розкрити потенціал і пояснити детально функціонал кожної одиниці техніки.
3.Фінансова підтримка Василівської сільської ради у забезпеченні харчуванням учнів та вихованців закладів освіти це власні кошти громади, суми яких мають збільшуватися щороку та залучення субвенційних та грантових коштів для цього необхідно
- підготувати проєктні пропозиції з модернізації шкільних харчоблоків та подати їх на розгляд сільської ради;
- розробити та затвердити проєктну документацію на основі брендбуку;
- отримати експертний звіт проєкту;
- забезпечити проведення та завершення процедур закупівель по проєктах, що будуть фінансуватися за кошти місцевого бюджету або субвенції;
- укласти договори з переможцями тендерів.
Також необхідно переглянути вартість харчування в закладах освіти, яка має складати не менше 60 грн в закладах загальної середньої освіти та не менше 120 грн в дошкільних закладах освіти.
4. Здорове харчування, продовження впровадження нових норм та вдосконалення меню.
Враховуючи, що в закладах освіти Василівської сільської ради розроблено чотиритижневе та сезонне меню необхідно проводити роботу по його удосконаленню для чого в кожному закладі має бути створено номенклатуру страв та технологічні картки, також маємо впроваджувати харчування на основі дабл-меню–це можливість для учнів обирати 2-3 страви із запропонованих.
На відміну від комплексних обідів, у дабл-меню не є однаковими поживність та вартість страв. Дабл-меню характеризується фіксованою першою стравою, а іншу частину прийому їжі можна обирати ( наприклад гарнір, основну страву, салат, напій), такий формат подобається дітям, урізноманітнює їх раціон і є смачним та збалансованим. Отже, такий формат не лише змінює сам принцип подачі страв, а й покращує раціон дітей, задовольняючи їх потреби у смачній та різноманітній їжі.
В опорному закладі, де навчаються більше 400 учнів доречним є впровадження мультипрофільного харчування містить кілька наборів страв, передбачає їх вибір або вибір їх компонентів учнями та може бути реалізоване як комплексне меню або за принципом «шведського столу», надає можливість дітям обрати різні страви на особистий смак.
Звичайно, такий спосіб організації харчування вимагає великої обідньої зали, наявності спеціального обладнання у закладі, ретельної підготовчої роботи колективу школи і допомоги персоналу чи вчителів учням початкової школи. Але це того варте!
Технологічний процес приготування страв залежить від забезпечення закладу новим технологічним обладнанням харчоблоків, що дозволить поліпшити якість харчування дітей, безпеку працівників їдалень та швидкість приготування страв.
Важливо чітко встановити режим харчування для учнів різних класів, тобто, щоб учні приходили до їдальні у визначений для них час. Тоді усім всього вистачає, бо кухарі знають, що після другого уроку їдять, наприклад, 100 учнів 1-2 класів, а під час третього уроку потрібно просто поновити продукти на загальних тацях та винести гарячі страви у марміти для учнів 3-4 класів.
Кухарі з досвідом запровадження мультпрофільного меню розповідають, що на початку його введення готували порівну порцій на вибір (50/50), але виникали ситуації, що дітям одна зі страв на вибір подобається більше. Наприклад, натуральна відбивна з філе курки смакує краще ніж запечене м’ясо. Після цих спостережень кухарі почали готувати більше порцій тих страв, які краще смакують дітям (70/30, 60/40…), але для прийняття такого рішення кухарю треба добре знати контингент учнів та їх вподобання, а адміністрації школи періодично проводити опитування серед учнів та батьків.
Також за умови введення в меню страв із нових продуктів (крупа кус-кус, булгур) дехто з дітей можуть відмовлялись їх куштувати, оскільки вперше чують про них. Але згодом більшість дітей вже не “бояться” булгуру та із задоволенням смакують нові страви.
Також в умовах воєнного стану, можна використовувати модель напівфабрикатна лінійка «Шкільне харчування», що передбачає використання напівфабрикатів, визначених для харчування дітей в закладах освіти.
Навчальні заклади мають різні позиції з приводу використання напівфабрикатних виробів у шкільному харчуванні, проте, варто враховувати, що належна перевірка документації виробника напівфабрикатів або здійснення ударної заморозки страв, виготовлених у навчальному закладі у відповідності до усіх вимог, передбачених новою реформою шкільного харчування, значно полегшить обслуговування здобувачів освіти.
До того ж, запас заморожених напівфабрикатів завжди виручає у випадку невчасного завезення окремих продуктів і є виправданою альтернативою за відсутності локальних постачальників продуктів чи послуг харчування, особливо у віддалені райони.
Харчування на основі напівфабрикатної кулінарної лінійки зазвичай негативно сприймається серед людей старшого покоління. Але варто звернути увагу на те, що сучасні технології, зокрема автомати ударної заморозки дають можливість виготовляти у промислових умовах корисні та поживні смаколики: гречаники, сирники, котлетки для бургерів, млинці з різноманітними начинками, тощо. За таких умов значно легше контролювати якість напівфабрикатів, заклади завжди забезпечені запасом продуктів, і жодні транспортні колапси чи недобросовісні постачальники не загрожують зриву харчування дітей.
5. Промоція здорового харчування
У дитсадку, школі та інших закладах освіти діти мають також вчитися розуміти, що означає бути здоровим і що для цього потрібно робити. Зокрема, ідеться про правильні харчові звички. Щоб діти знайомилися з цими звичками та засвоювали їх, освітяни та батьки мають діяти спільно. Саме заклад освіти є майданчиком, який об'єднує всіх учасників освітнього процесу та може спонукати їх до здорового способу життя. Якщо керівництво закладу підтримує принципи здорового харчування і дбає про право дітей на здорову їжу, учні звикатимуть харчуватися правильно та мотивуватимуть до цього батьків.
Необхідні для здорового та безпечного життя компетентності в першу чергу формуються під час навчальних занять. Існують державні стандарти загальної середньої освіти, які передбачають у змісті освіти соціальну й здоров’язбережувальну галузь.
Саме на уроках можна говорити про здорове харчування — як у межах окремих предметів, так і під час інтегрованих курсів. До того ж учнів можна заохочувати до створення власних проєктів, зокрема на теми здорового харчування.
Щоб зацікавити учнів темою здорового харчування, учителям варто оновлювати свої знання та застосовувати різноманітні технології, методики та підходи до навчання.
Крім того, доречно буде попрацювати над темою здорового харчування і в рамках конкурсу-захисту наукових робіт Малої академії наук.
Знайомити дітей з темою здорового харчування можна й на позакласних заходах. На цю тему доцільно організовувати шкільні свята чи інші заходи, а також заохочувати учнів до медіатворчості. Наприклад, учням, які випускають шкільні газети, можна пропонувати зробити тематичні рубрики або випуски про культуру здорового харчування.
Також під час вивчення мов та основ здоров'я варто запропонувати дітям створити публікації, постери, блоги, подкасти, відеосюжети чи будь-які інші твори. Так школярі дізнаватимуться про здорове харчування, в цікавих форматах і водночас вчитимуться та розвиватимуть медіаграмотність.
Є низка факторів, які можуть мотивувати учнів до правильного харчування: загальна атмосфера у школі, комфорт та чистота в їдальні, можливість вибрати страви, смак і вигляд шкільної їжі, достатньо довгі для харчування перерви. Також важливо, щоб дітям була доступна інформація про здоровий раціон загалом і про шкільне меню зокрема.
Однак ключовим для формування культури здорового харчування дітей є приклад дорослих — батьків, учителів і вихователів. Тому освітянам і батькам важливо доповнювати зусилля одне одних. Щоб діти їли здорово як удома, так і в школі, і щоб і там і там бачили приклади правильної харчової поведінки, яку варто наслідувати.
Налагодити партнерство між закладом освіти та батьками допоможе інформування. Зокрема, батькам варто знати, яке в школі меню і які є норми та принципи здорового харчування. Окрім того, вони можуть брати участь у тематичних заходах.
Гарна ідея запрошувати на уроки та позанавчальні активності представників громади та громадських організацій, які спеціалізуються на темах здорового способу життя. Завдяки їхній участі діти та батьки можуть ставати більш прихильними до ідеї здорового харчування.
Щоб покращити харчування в школі, також варто залучати представників учнівського самоврядування до обговорення проблем, меню, асортименту буфету. Саме діти можуть ініціювати та активно долучатися до змін на краще в питаннях здорової їжі.
Знання по здоровому харчуванню засновники, керівники закладів освіти, батьки та учні можуть отримати на інтернетплатформі
«ЗНАЇМО КОЛИ МИ ЗНАЄМО, ЩО ЇМО»
Реформуємо систему харчування в українських закладах освіти та надаємо достовірну інформацію про збалансовану їжу й корисні звички.
Основні заходи стратегії та на 2024- 2027 рік та їх фінансування
№ з/п |
Заходи по реалізації стратегії |
Найменування закладу, термін виконання та фінансовий ресурс тис. грн |
відповідальні |
|||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|||
1 |
Проведення навчання працівників харчоблоків закладів освіти |
Всі ЗСО та ДЗ 7,0 тис. грн |
|
Всі ЗСО та ДЗ 7,0 тис. грн |
|
|
2 |
Придбання приміщення для облаштування харчоблоку та їдальні |
Каракуртський ліцей 1 000 000,0 тис. грн |
|
|
|
|
3 |
Розробка ПКД для проведення капремонтів харчоблоків та їдалень відповідно до норм НАССР |
Василівський опорний ліцей (за договором) Каракуртський ліцей (за договором) |
Калчевський ліцей, Василівський ДЗ (за договором)
|
Баннівський ліцей, Баннівський ДЗ, Каракуртський ДЗ (за договором)
|
Калчевський ДЗ (за договором) |
|
4 |
Проведення ремонтних робіт в харчоблоках закладів освіти |
Василівський опорний ліцей 400,0 тис. грн Каракуртський ліцей 400,0 тис. грн |
Калчевський ліцей 300,0 тис. грн Василівський ДЗ 300,0 тис. грн |
Баннівський ліцей 300,0 тис. грн Баннівський ДЗ 100,0 тис. грн Каракуртський ДЗ 300,0 тис. грн |
Калчевський ДЗ 300,0 тис. грн |
|
5 |
Закупівля обладнання для харчоблоків |
Василівський опорний ліцей 400,0 тис. грн Каракуртський ліцей 400,0 тис. грн |
Калчевський ліцей 300,0 тис. грн Каракуртський ДЗ 300,0 тис. грн |
Баннівський ліцей 300,0 тис. грн Баннівський ДЗ 100,0 тис. грн. Василівський ДЗ 250,0 тис. грн |
Калчевський ДЗ 200,0 тис. грн |
|
6 |
Закупівля сучасних меблів та посуду для їдалень |
Василівський опорний ліцей 500,0 тис. грн Каракуртський ліцей 250,0 тис грн |
Калчевський ліцей 250,0 тис. грн Каракуртський ДЗ 180,0 тис. грн Василівський ДЗ 200,0 тис. грн |
Баннівський ліцей 200,0 тис. грн Баннівський ДЗ 50,0 тис. грн Калчевський ДЗ 100,0 тис. грн. |
|
|
7 |
Встановлення систем доочищення питної води |
Всі заклади ДЗ |
Всі ЗЗСО |
- |
- |
|
8 |
Вдосконалення меню з рецептурою блюд національної кухні (українська, болгарська) та введення нових моделей харчування в закладах освіти |
Всі заклади Без фінансування |
Всі заклади Без фінансування |
Всі заклади Без фінансування |
Всі заклади Без фінансування |
|
9 |
Підготовка якісних вимог до продуктів харчування та їх доставки до закладів освіти |
Всі заклади Без фінансування |
Всі заклади Без фінансування |
Всі заклади Без фінансування |
Всі заклади Без фінансування |
|
10 |
Проведення тендеру вибору постачальника продуктів харчування для закладів освіти |
Всі заклади січень2024 |
Всі заклади січень2025 |
Всі заклади січень 2026 |
Всі заклади січень2027 |
|
11 |
Робота з інтернет платформою «Знаїмо» |
Всі заклади Протягом року без фінансування |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
|
12 |
Проведення уроків здорового харчування |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
|
13 |
Робота з батьками по організації харчування дітей в закладах освіти |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
Всі заклади Протягом року Без фінансування |
|
14 |
Друк плакатів для закладів освіти «Тарілка здорового харчування» |
Всі заклади Лютий 2024
|
- |
- |
- |
- |
Очікуванні результати від реалізації стратегії
- Якісне, безпечне та доступне харчування для всіх дітей в закладах освіти Василівської сільської ради, що забезпечується сучасним підходом до організації харчування, сучасним технологічним процесом з дотриманням норм НАССР.
- Зміна філософії вживання їжі, бо їжа -це не тільки про харчування , а й спосіб мислення.
- Виховання культури харчування.