ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ВАСИЛІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ НА 2024-2027 РОКИ
Додаток 1
до рішення cесії сільської ради
від 22.11.2023 року №1062
ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН
ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ЗАКЛАДІВ
ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
ВАСИЛІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
НА 2024-2027 РОКИ
Вступ
Освіта є важливим визначальним чинником економічного, соціального і духовного розвитку суспільства, виконує соціальне замовлення держави і реалізує запити громадян щодо забезпечення розвитку й самореалізації кожної особистості в нових суспільно-економічних умовах.
Забезпечення рівного доступу до якісної освіти є одним із пріоритетних напрямів реалізації державної освітньої політики. На сьогодні в Україні відбувається активний процес системної трансформації та модернізації освітньої сфери для забезпечення нової якості освіти на всіх рівнях від дошкільної освіти – до вищої .
Першим кроком до трансформації галузі стало прийняття Верховною Радою України Законів України «Про освіту», який окреслює основні принципи функціонування освітньої галузі та Закону України «Про повну загальну середню освіту», який визначає правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи повної загальної середньої освіти.
Трансформація мережі закладів загальної середньої освіти є дуже важливою реформою, яка стосується інтересів дітей та їх гарантованого права на доступ до якісної освіти. Відповідно до законодавчої бази вся система загальної середньої освіти має бути поділена на три рівні:
1. Початкова школа – здобуття початкової освіти (1-4 класи);
2. Гімназія – здобуття базової середньої освіти (5-9 класи);
3. Ліцей – здобуття профільної середньої освіти (10-12 класи).
Це передбачає реформа Нової української школи, яка законодавчо закріплена вищезазначеними законом «Про освіту» 2017 року та деталізована законом «Про повну загальну середню освіту» 2020 року. Остаточний перехід до нової мережі має відбутися у 2027 році , коли учні «Нової української школи» вступатимуть до 10 класу. Варто зазначити, що до 2027 року учні навчатимуться у старшій школі 2 роки (10, 11 класи), а з 2027 року – 3 роки (10, 11, 12 класи).
Сьогодні виникає багато питань, пов’язаних з наданням дітям якісної освіти, зокрема в закладах загальної середньої освіти сільської місцевості.За останні роки марежа ЗЗСО під впливом несприятливої демографічної ситуації,військової агресії рф проти України, що призвело до виїзду з території України та, зокрема, нашої Василівської ТГ сімей з дітьми, певних соціально-економічних чинників та низької народжуванності зазнала скорочення контингенту учнів у сільській місцевості. Відповідно чого й настала необхідність трансформувати, модернізувати функціонування спроможної освітньої мережі.
Розроблення перспективного плану трансформації та оптимізації закладів загальної середньої освіти Василівської сільської ради на 2024-2027 роки (далі-План) зумовлено процесами оновлення системи освіти, яка спрямована на приведення у відповідність до законодавчої бази, потреб сучасного життя, цілеспрямованої орієнтації на задоволення запитів учнів щодо здобуття якісної освіти.
Забезпечення рівного доступу до якісної освіти є одним із пріоритетних напрямів реалізації державної освітньої політики. Основними завданнями розвитку системи освіти Василівської територіальної громади є охоплення навчанням і вихованням дітей, забезпечення кожній дитині рівного доступу до якісної освіти незалежно від місця проживання, підвищення якості освітніх послуг, ефективності освітнього процесу, в тому числі результатів зовнішнього незалежного оцінювання, та ефективне використання матеріальних, фінансових, кадрових ресурсів громади.
Очікувані результати реалізації Плану:
-підвищення якості та доступності профільної освіти;
-забезпечення здобуття якісної освіти з урахуванням здібностей, інтересів, нахилів та
індивідуальних особливостей дітей, їх подальших професійних прагнень;
-подальший розвиток державно-громадського управління освітою, залучення
громадськості, активних суб’єктів господарювання до вирішення проблем навчальних закладів;
-використання різних джерел фінансування навчальних закладів та зміцнення їх
навчально-матеріальної бази.
Актуальність і передумови перспективного планування трансформації та модернізації мережі освітніх закладів Василівської територіальної громади
Реалізація плану заходів передбачає основні напрями реорганізації мережі закладів освіти та створення закладу, який надаватиме послуги з профільної освіти, яка функціонує в різних соціально-економічних і демографічних умовах, що негативно впливають на якість освіти у сільській місцевості. До таких факторів можна віднести :
-малокомплектність шкіл при значній проектній потужності,
-класи з з малим наповненням, що не дає змоги розвивати у дітей такі важливі компетенції для сучасного суспільства, як ефективна комунікативна здатність, уміння працювати в команді та умовах конкуренції, готовність до постійного навчання, яке диктується динамічними змінами на ринку праці;
-малокомплектність 10-11 класів, що не дає можливості забезпечення вибору учнями профільного навчання;
-недостатня повноцінна позакласна, спортивно-масова, виховна робота, що не сприяє соціалізації учнівської молоді;
-мала наповнюваність класів, яка призводить до недовантаження вчителів;
-високий рівень вчителів пенсійного віку, відсутність молодих кваліфікованих кадрів та фахівців-предметників в сільських закладах;
-збільшення витрат на одного учня в сільській місцевості
-недостатнє фінансування навчальних закладів,
-неналежна матеріально-технічна база.
Одним із шляхів вирішення зазначених питань є трансформація навчальних закладів Василівської територіальної громади, основна мета якої є створення оптимальної мережі закладів освіти громади, що забезпечить як територіальну доступність початкової та базової середньої освіти, так і створить умови для здобуття учнями якісної профільної освіти.
Модернізація закладів освіти має вирішити важливі соціально-освітні завдання:
-підвищення якості освіти та її відповідність сучасним стандартам;
-покращення доступу дітей і молоді незалежно від місця проживання до якісної освіти;
-урізноманітнення форм організації освіти й виховання;
-забезпечення концентрації й ефективного використання матеріальних, кадрових та фінансових ресурсів для підвищення ефективності навчально-виховного процесу;
-створення ефективної мережі закладів загальної середньої освти, виходячи із територіальних особливостей та демографії;
Цей процес має враховувати демографічну ситуацію, прогнозування контингенту учнів, соціально-економічні умови громади і розглядатися в комплексі вибору різних типів навчальних закладів і форм організації навчального процесу.
Тому прогнозування розвитку освіти в громаді передбачає проведення відділом освіти, молоді, спорту, культури та туризму Василівської сільської ради аналізу відповідно додатків:
-демографічної ситуації - чисельність дитячого населення на перспективу 3-5 років з урахуванням тенденцій народжуваності населення, (додаток 1);
-мережа класів станом на 01.01.2024 р. та контингент учнів (перспектива 9-11 класів) (додаток 2);
-стан кадрового забезпечення ;
-матеріально-технічний стан ;
-стан кадрового забезпечення;
-вартість утримання учня в ЗЗСО ;
-підвезення здобувачів освіти та працівників.
Названі складові пов'язані з проблемою раціонального розміщення мережі закладів освіти громади і поліпшення якості навчання в них. В процесі модернізації мережі ЗЗСО громади буде максимально збережено початкові школи (учні молодших класів мають навчатися там, де вони живуть). При недостатній чисельності учнів середніх і старших класів організовується гарантований підвіз до Василівського опорного ліцею, де мають бути створені кращі умови для одержання учнями якісної освіти.
Таким чином, процес модернізації мережі ЗЗСО передбачає:
-вивчення стану та перспектив розвитку кожного населеного пункту, як бази організаці
освіти;
-аналіз наявної мережі шкіл та оцінка її педагогічної доцільності і економічності;
-розробку перспективних планів раціонального розміщення шкіл з дотриманням
стратегії координації діяльності закладів освіти.
Аналіз наявної мережі закладів освіти громади та контингент учнів
у 2023/2024 навчальному році
На сьогоднішній день для задоволення освітніх потреб учасників освітнього процесу громади функціонує 4 заклади загальної середньої освіти, де здобувають освіту 956 учасників освітнього процесу:
- Баннівський – 129 учнів,
- Каракуртський ліцей – 198 учнів.
- Калчевський ліцей -203 учні;
- Василівський опорний ліцей - 426
Загальна кількість працюючих у закладах загальної середньої освіти –185 осіб, при цьому педпрацівників – 107 осіб
№ з/п |
Назва ЗЗСО |
Проектна потужність закладу |
Кількість учнів в 2023/2024 н.р. |
% завантаженості закладів освіти |
Середня наповнюваність класів |
1. |
Каракуртський ліцей |
500 |
198 |
40 |
18 |
2 |
Калчевський ліцей |
540 |
203 |
37,5 |
18 |
3 |
Баннівський ліцей |
350 |
129 |
37,1 |
12 |
4 |
Василівський ліцей |
460 |
426 |
92,1 |
20 |
|
РАЗОМ |
1850 |
956 |
41,8 |
9,8 |
Проектна потужність 2 закладів загальної середньої освіти - 520 місць, при цьому навчається лише біля 200 учнів, що становить 39 % загальної завантаженості шкіл.
Середня наповнюваність класів по 1 закладу становить – 12 осіб. що є меншою ніж минулого навчального року .
Прогнозована перспективна кількість першокласників в закладах на найближчий період також залишається невтішною. (Додаток 1) Так у поточному навчальному році найбільша кількість першокласників -25 учнів, в 1 закладі з двох перших класів стало 1.
Аналізуючи мережу класів ми бачимо, що кількість дітей шкільного віку у громаді із кожним роком зменшується, що значно впливає на мережу закладів та наповнюваність класів.
Порівнюючи дані про кількість учнів старшої школи, також прослідковується тенденція до зменшення. Крім того, випускники 9 класів закладів загальної середньої освіти все частіше для подальшого навчання обирають ЗО І-ІІ рівнів акредитації, професійно-технічні заклади освіти.
Всі заклади освіти в громаді підключено до швидкісного Інтернету. 7 класів забезпечено інтерактивними поверхнями. На сьогодні в школах громади постійно оновлюється база комп’ютерної техніки.
З року в рік зростає середня вартість утримання одного учня. Враховуючи те, що державна освітня субвенція покриває лише заробітну плату педагогічного персоналу, громада за рахунок місцевого бюджету фінансує комунальні послуги та утримання технічного персоналу та додаткові години навчальних планів закладів та години гурткової роботи. Так вартість утримання одного учня збільшується. Тобто звичайна закономірність, чим менш кількість учнівського контингенту у закладі, тим вища вартість утримання одного учня.
Вищенаведені дані характеризують динаміку змін у мережі сільських шкіл як тривожну і таку, що все більше втрачає здатність забезпечувати високу якість загальної середньої освіти на селі. Типовими стали такі проблеми сільської школи, як застаріла матеріально-технічна база, відсутність основного навчального обладнання, недостатнє навчально-методичне забезпечення.
Важливу роль у поліпшенні якості освіти відіграє забезпечення оптимальних умов для навчання кожної дитини, до яких у нашій громаді належить, насамперед, організація підвозу. У громаді наявна достатня кількість доріг з твердим покриттям, але стан їх вкрай незадовільний та потребують капітального ремонту. Питання підвезення дітей та педагогів на сьогоднійшній день вирішено частково, заклади не забезпечені шкільними автобусами.
Важливим іноваційним кроком у сфері освіти є профільне навчання у старшій школі. У 3 закладах відсутні класи з поглибленим вивченням окремих предметів, що зумовлено малою наповнюваністю класів.
Метою плану трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Василівської сільської ради на 2024-2027 роки є цілеспрямований перехід освітньої системи до Нової української школи, що дасть можливість забезпечити нову якість освіти, доступність освітніх послуг, підвищення ефективності використання освітніх ресурсів.
Напрями трансфомації закладів загальної середньої освіти
Української сільської ради у 2024-2027 рр.
№ зп |
Заходи |
Термін виконання
|
1 |
Вивчення стану розвитку мережі навчальних закладів, визначення їх ефективності щодо задоволення потреб населення у високоякісних освітніх послугах, соціальної та економічної доцільності, перспектив модернізації відповідно до демографічних показників |
Щорічно
|
2 |
Проведення детального аналізу: стану будівель навчальних закладів, потребі у капітальному ремонті, реконструкції об’єктів, обсягу відповідного фінансування, наявності необхідних приміщень, внутрішніх вбиралень, водогонів, систем опалення, їдалень, тощо; |
Протягом 2024-2027 років |
розташування навчальних закладів відносно місць проживання учнів і їх транспортної доступності, можливості підвезення учнів до місць навчання і у зворотньому напрямку; |
||
потреби у шкільних автобусах з урахуванням їх експлуатації; |
||
рівня забезпечення педагогічними кадрами; |
||
демографічної ситуації з прогнозуванням контингенту учнів на наступні 5 років; |
||
потреби у поглибленому вивченні окремих предметів, нових форм організації навчального процесу, забезпечення варіативності освітніх послуг для забезпечення індивідуальних запитів учнів, зокрема обдарованої молоді, а також дітей з особливими освітніми потребами |
||
3 |
Проведення громадського обговорення щодо перепрофілювання (зміну типу): -комунального закладу освіти «Баннівський ліцей» Василівської сільської ради Болградського району Одеської області у комунальний заклад освіти «Баннівська гімназія з дошкільним підрозділом Василівської сільської ради Болградського району Одеської області (в структурі якої початкова школа та дошкілля) - реорганізацію Баннівського дитячого ясла – садка « Колосок» шляхом приєднання до Баннівської гімназії. -комунального закладу освіти «Калчевський ліцей» Василівської сільської ради Болградського району Одеської області у комунальний заклад освіти «Калчевська гімназія з дошкільним підрозділом Василівської сільської ради Болградського району Одеської області (в структурі якої початкова школа та дошкілля) -комунального закладу освіти «Каракуртський ліцей» Василівської сільської ради Болградського району Одеської області у комунальний заклад освіти «Каракуртська гімназія з дошкільним підрозділом Василівської сільської ради Болградського району Одеської області (в структурі якої початкова школа та дошкілля) |
До 01.02.2025 |
4 |
Проведення громадського обговорення щодо перепрофілювання (зміну типу): -комунального закладу освіти «Баннівський ліцей» Василівської сільської ради Болградського району Одеської області у комунальний заклад освіти «Баннівська гімназія з дошкільним підрозділом Василівської сільської ради Болградського району Одеської області (в структурі якої початкова школа та дошкілля) - реорганізацію Баннівського дитячого ясла – садка « Колосок» шляхом приєднання до Баннівської гімназії. -комунального закладу освіти «Калчевський ліцей» Василівської сільської ради Болградського району Одеської області у комунальний заклад освіти «Калчевська гімназія з дошкільним підрозділом Василівської сільської ради Болградського району Одеської області (в структурі якої початкова школа та дошкілля) -комунального закладу освіти «Каракуртський ліцей» Василівської сільської ради Болградського району Одеської області у комунальний заклад освіти «Каракуртська гімназія з дошкільним підрозділом Василівської сільської ради Болградського району Одеської області (в структурі якої початкова школа та дошкілля)
|
До 01.03.2026
|
5 |
Здійснення організаційно-правових заходів у зв’язку із реорганізацією загальноосвітніх навчальних закладів:внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, громадських організацій |
До 01.09.2026
|
6 |
Внесення змін та доповнень до перспективного плану модернізації та оптимізації закладів загальної середньої освіти Української сільської ради (включаючи зміни та доповнення до законодавства) |
Протягом 2023-2026 років |